PhotoFreak - ייבוא ושיווק ציוד צילום וסטודיו - מדידת אור מ-2 מקורות אור ויותר / Don Marr
סניף ת״א, רח׳ דוחן 20
סניף חיפה, רח׳ חלץ 2 

טלפון רב-קווי: 077-2155009

 
 

 




 
 
  מדידת אור מ-2 מקורות אור ויותר / Don Marr
דף הבית >> FreakBlog >> מדידת אור מ-2 מקורות אור ויותר / Don Marr
מדידת אור מ-2 מקורות אור ויותר

By Don Marr
Published by Amherst Media
תורגם מהאתר של SEKONIC


הצלם דור מאר מסביר עקרונות שכל צלם מקצועי צריך לדעת: מדידת אור של 2 מקורות אור בפריים תוך שימוש באור אחורי ואור מילוי ו... איך להאיר ברוקולי.


 
This excerpt from Beginner's Guide to Photographic Lighting is provided courtesy of Amherst Media. To purchase the book and learn more about the publisher, visit the Amherst Media Web site.
 
 
כאשר משתמשים ב 2 מקורות אור, לכל מקור אור יש שם ושימוש שונה.
אחד מהם הוא האור הראשי והשני הוא אור מילוי. האור הראשי עושה את רוב עבודת ההארה של הפריים ומכאן נובע שמו: אור ראשי. אור המילוי אינו חזק כמו האור הראשי ותפקידו הוא להאיר את הצללים שיוצר האור הראשי או שאינו מגיע אליהם. השמות, אור אשי ואור משני או אור מילוי הם רק מושג אשר ניתן להשתמש בו בכל סוג של תאורה ולא רק בתאורת מבזקים של סטודיו. השמות האילו יכולים להתאים לכל סוג של אור בין אם טבעי או מלאכותי. בכדי להשיג בצילום את המטרה שאנחנו רוצים, חשוב מאוד להבין את צורת השילוב או שיתוף הפעולה בין האור הראשי והמשני.
מד האור הוא המכשיר שיכול לעזור לנו הן להבין והן לדייק בשילוב בין 2 התאורות הללו. בכך שאנו נבין את קריאות מד האור שלנו, נוכל לדעת עוד לפני שנצלם כיצד יראה האור בתמונה שלנו. המושג המשמש בכדי לתאר את השילוב בין 2 מקורות אור נקרא "יחסי הגומלין " בין התאורות. המושג הזה מתאר את השוני שבין האור הראשי והאור המשני שבתמונה כמו למשל : ביחסי גומלין של 2:1 לאור הראשי יש סטופ אחד יותר מאשר לאור המילוי. אני תמיד מצאתי שהדרך הזו לרשום את יחסי הגומלין מעט מבלבלת אותי ולכן אני מעדיף תמיד למדוד את היחסים בין התאורות במהלכי צמצם וזו גם הדרך בה נשתמש במאמר הזה.

מדידה של 2 מקורות אור או יותר.
בכדי לראות את היחסים בין 2 תאורות נשתמש בשיטת מדידת אור שונה.במקום לכוון את מד האור אל המצלמה בכדי לקבל קריאה, מד האור יהיה מכוון כלפי כל מקור אור. הדרך הטובה ביותר למדוד כל מקור אור בנפרד היא לכבות את שאר מקורות האור מלבד זה שמודדים בעת המדידה. כך תדעו שבמדידה מסוימת בודאות מדדתם רק את מקור האור שרציתם ולא התערב לכם במדידה אור שזלג ממקור אחר.
צורת המדידה הזו תמדוד עבורינו רק את היחסים בין התאורות ולא תקבע לנו את המדידה הסופית של הצילום.
המדידה הסופית עדיין תתבצע ע"י כיוון מד האור אל המצלמה .


 
מקור אור אחד ממוקם מאחורי הברוקולי בצדו השמאלי.מד האור כוון אל מקור האור מהחלק העליון של הברוקולי. מדידת האור הזו הראתה על צמצם 11. אז מיקמתי את המדידה באזור המוצל, לכיוון העדשה. מד האור הראה מדידת אור של צמצם 2 , 5 סטופים פחות מהאור האחורי.כיוונתי את המצלמה לחשיפה הסופית של צמצם 4 .
 
 

 
כאן הוספתי תאורה נוספת מליד המצלמה. זה הביא את המדידה מהאזור המוצל לצמצם 2.8. החשיפה שקבעתי בצילום זה נשארה על צמצם 4.


 
בתמונה הזו קרבתי את מקור האור שעמד ליד המצלמה אל הברוקולי.כעת האזור המוצל הראה על צמצם 4 . החשיפה שבמצלמה נשארה על צמצם 4 בתמונה הזו.
 
הלכה למעשה
- כעת אנו יכולים להשתמש ב 2 מקורות בכדי ליצור סט בסיסי ומוכר . הראשון  נקרא סט לצילום ביוטי. סידור התאורה במצב זה עובד מצוין כשמצלמים נשים בעיקר.
זוהי תאורה שטוחה המגיעה מלפני המצולם המבטיחה שמינימום קמטים בעור יחשפו.
נוסיף ל 2 מקורות האור מרכך כגון סופט בוקס למשל או מטריות . מבזק אחד נמקם ממש מעל המצלמה. המבזק השני ימוקם מתחת למצלמה. את הזוית של כל מבזק אתם תקבעו ע"פ התוצאה בשטח ומה שהכי מחמיא למצולם שלכם.  נמדוד כל מקור אור בנפרד בכדי לקבוע את היחסים בינהם. בשבילי, הסידור הזה של תאורות עובד מצוין כשהמבזק העליון חזק בחצי סטופ מהתחתון. אתם תצטרכו להתנסות ולגלות בעצמכם אילו יחסים בין 2 מקורות האור שלכם עובדים הכי טוב עבורכם.
 
עוד סט פשוט ומוכר של 2 תאורות הוא למקם את התאורה הראשית שלכם מהצד של המצולם שלכם, מעט גבוהה ממנו ומוטה לכיוונו בזוית של כ 45 מעלות. האור  השני יעמוד ליד המצלמה לא ממש משנה אם מעל או מתחת או אפילו מעט בצד. נמדוד את האור הראשי כך שיהיה חזק בצמצם אחד או אפילו 2 מהאור המשני. האפקט שנקבל יהיה תמונה שמוארת מהצד ועם צללים שינם חזקים ורכים. בלי אור המילוי, האור המשני, הצללים היו נראים כהים מאוד.
 
כמה אור מילוי?
זכרו תמיד שהמצלמה שלנו אינה קולטת את האור כפי שהעין קולטת. הטווח הדינאמי שלה, היכולת לשלב בין האור והצל אינה טובה כמו היכולת של העין שלנו.
לפני שמצלמים נסה לכווץ את עיניך בחזקה. מה שתראו כשתעשו זאת זה פחות או יותר מקביל לטווח הדינאמי של המצלמה.
 
כשנכווץ אץ עיננו בחזקה נבחין שמה שהיה כהה הפך לכהה מאוד. אם יש פרטים חשובים במקומות הכהים האילו אנחנו נצטרך למלא אותם באור מילוי.  בדיוק בצורה הזו אור המילוי עוזר למצלמה שלנו לראות את הדברים כפי שהעיניים שלנו מסוגלות לראות בלי תאורת עזר.
 
אל תגזימו עם תאורת המילוי. כשנשמור על אור המילוי בעצמה נמוכה יותר מהאור הראשי נקבל מראה טבעי יותר בתמונה , כמעט כפי שהעין הייתה רואה את התמונה ללא אור מילוי. יותר מידי תאורת מילוי עלול להפוך את הצילום שלנו לשטוח ומשעמם.


 
בצילום הזה, מיקמתי מטריית ריכוך מעל המצלמה ואחת נוספת מתחת למצלמה. העצמה של המבזק העליון כוונה ל חצי סטופ מעל העצמה של המבזק התחתון.


המצולמת הזו הוארה ע"י 2 מקורות אור : אור ראשי מהחלק העליון הימני ואור משני , אור מילוי עמד ליד המצלמה ממש. האור הראשי היה חזק בעצמה של 2 סטופים מעל האור המשני.

ֿ

 
הצילום הזה צולם בעזרת 3 מקורות אור שונים. הרקע היה וילון קטיפה ירוק שהואר מלמטה בעזרת מבזק ללא ריכוך שהיה מצופה בג'ל ירוק. הכפלים שבוילון יצרו את הבדלי התאורה על הרקע. מבזק נוסף עם ריכוך סופט בוקס מוקם בצד השמאלי יחסית רחוק מהמצולם ושימש כאור מילוי. מבזק ועליו סנוט (חרוט) שימש כאור הראשי והיה בעצמה של 3 צמצים חזק יותר מהאור המשני. בלי אור המילוי בתמונה זו, כל האזורים שאינם מוארים ע"י הסנוט היו כהים מאוד. תוכלו לראות את סידור התאורות בתרשים למטה.


אור אחורי
הכוונה במושג "אור אחורי" היא לאור שמגיע מאחורי האובייקט המצולם. חלק מהצלמים קוראים לתאורה אחורית "רים לייט" או "אור שיער". טכניקת מדידת האור אשר תקבע את יחסי הגומלין בין התאורות מתאימה למדידת כל אור אחורי מכל סוג שהוא. יהיה קשה מאוד למדוד אור אחורי אם מד האור מכוון אל המצלמה.
 
איך נשתמש במדידת תאורה אחורית הלכה למעשה:
 
מקמו תאורה מאחורי המצולם שלכם שכיוון ההארה שלו יהיה לכיוון המצלמה. המצולם שלכם אמור לעמוד בין התאורה והמצלמה  ולחסום את האור מלהגיע למצלמה. השתמשו במקור אור נוסף שיהיה לפני נושא הצילום שלכם ויאיר את החלק הקדמי שלו. התחילו כששני האורות האילו, האחורי והראשי הם באותה עצמה ובאותו הצמצם. זה אמור ליצור הילה של האור האחורי מאחורי המצולם.
בשלב הבא כוונו את התאורה האחורית ל 2 סטופים חזק יותר מאשר האור הקדמי. אמור להיווצר לכם אור לבן בהיר מאוד מסביב למצולם.
 
כאשר האור האחורי מכוון ל4 צמצמים חזק יותר מאשר האור הקדמי, נוצר אפקט של זליגת אור העוטף את נושא הצילום מאחור ועד לפנים . בשלב זה הקונטראסט של המצולם הולך ומטשטש והקצוות של הדמות נעלמות בתוך האור הלבן שעוטף אותו.
זה יכול לשמש אתכם במידה וזה האפקט שאתם מחפשים . האפקט הזה מאוד מקובל בצילומי אפנה. ודאו רק כי האפקט הזה נוצר מתוך הרצון שלכם ולא מתוך חוסר הבנה לתאורה שלכם. בדקו בעזרת מד האור ולימדו איזה אפקט ודרך הארה אתם אוהבים ומה כל אחד מהחשיפות השונות עושה.
 
 

 
______________________________________________________________________


החלק הקדמי של הדוגמנית הואר בעזרת מבזק העטוף בג'ל כתום ומרוכך ע"י סופט בוקס קטן.
את המבזק הזה הצבתי במרחק של כמטר מהדוגמנית מצידה הימני העליון.
מבזק נוסף מוקם מאחורי הדוגמנית כמטר וחצי וכוון אל המצלמה. האור האחורי היה חזק ב3 סטופים מהאור הקדמי . הגוף של הדוגמנית חסם חלק גדול מהאור האחורי ומנע ממנו להגיע אל המצלמה. הבד שעטף את הדוגמנית שימש כמרכך לאור האחורי.
 



 
 

אהבו אותנו

חפשו אותנו





 
צור קשר

local סניף ת״א, רח׳ דוחן 20
local סניף חיפה, רח׳ חלץ 2
telephone 077-2155009
mail info@photofreak.co.il
   
   
 
© 2017 PhotoFreak Ltd All Rights Reserved. ט.ל.ח
 
לייבסיטי - בניית אתרים